Skann og betal

– På Analysedagen fikk vi presentert REMA 1000s erfaringer med å drive innovasjon i norske dagligvarebutikker

Børre Thorstensen

I redaksjonen for analysen.no og Leder og strategisk rådgiver i Allegro

Arild Sæle

Fotograf for analysen.no og CM i Syno International. Tlf. 92 66 32 27

Øistein Burøy Olsen, leder for digitale kundeopplevelser i REMA 1000, har gjort handleopplevelsen både enklere og raskere for kundene ved å la dem skanne varer med mobilen og droppe køen. Dette innovative steget gir kundene friheten til å handle i sitt eget tempo og skal gjøre REMA 1000 klar for fremtidens dagligvarehandel. Men tar selvbetjening dagligvarehandelen med storm? Og klarer REMA 1000 å lede an med sin nye løsning “Skann og Betal”?

Skann og Betal: REMA 1000s nye grep for enklere og raskere handel

I 2023 introduserte REMA 1000 en ny, innovativ betalingsløsning i utvalgte pilotbutikker kalt “Skann og Betal.” Denne teknologien gir kundene muligheten til å skanne varer med mobilen og unngå kassa, noe som gjør handleturen både enklere og raskere. Sjefen for de digitale kundeopplevelsene delte innsikter fra lanseringen og refleksjoner rundt hvordan innovasjon endrer handleopplevelsen og utfordringene knyttet til slike endringer.

Innovasjon i dagligvarehandelen

REMA 1000 har som mål å forenkle kundereisen og redusere frustrasjonen ved lange køer. For det er generelt kjedelig å stå i kø i kassa. Det REMA 1000 måtte finne ut av er hvordan de kan flytte kassa inn i mobiltelefonen for å skape økt vekst, mindre køer og bedre handleopplevelse. Med “Skann og Betal” kan kundene pakke varene direkte i handlevognen, skanne dem fortløpende og betale uten å vente i kø. Dette prosjektet er en del av REMA 1000 sin visjon om å modernisere butikkopplevelsen og gi kundene større frihet og fleksibilitet i handleprosessen, fortalte Burøy Olsen.

Utfordringer i innovasjonsarbeidet

Innovasjon i en tradisjonell bransje som dagligvarehandel byr på utfordringer. Burøy Olsen fortalte at REMA 1000 ønsker å unngå “nostalgisk forstoppelse” – frykten for å holde fast ved gamle måter å gjøre ting på, selv når teknologien kan tilby noe bedre. Likevel må innovasjonen tilpasses kundens behov og forventninger. Han poengterte at kjedens fokus på lave priser og høy kvalitet gjør det viktig å balansere innovasjon med effektivitet og kostnadskontroll.

Kundens mottakelse av “Skann og Betal”

Han kunne fortelle at kundene i stor grad har omfavnet den nye løsningen. De som prøver “Skann og Betal” én gang, fortsetter ofte å bruke det, og de opplever det som både tidsbesparende og praktisk. Dette fremheves av en høy NPS (Net Promoter Score), noe som tyder på god brukertilfredshet. REMA 1000 jobber aktivt for å få flere kunder til å teste løsningen.Vi mener det vil revolusjonere handlemønsteret over tid, sa Burøy Olsen. Han nevnte også at IKEA er glad for at REMA 1000 tar i bruk skann og betal, fordi det også vil bidra til at kundene raskere og gradvis aksepterer og tar i bruk nye måter å betale på. For det det handler om å endre kundeatferden.

Butikkenes perspektiv

Butikkansatte har også gitt positive tilbakemeldinger på “Skann og Betal”. Den nye løsningen reduserer behovet for ekstra kassebetjening og gir ansatte mer arbeidsro, noe som hever butikkens standard og effektivitet. Dette gjør det enklere å håndtere større kundemengder og forbedrer den generelle butikkopplevelsen.

Et blikk på fremtiden

Med “Skann og Betal” har REMA 1000 tatt et skritt inn i “Butikk 3.0”, hvor handleopplevelsen tilpasses en digital hverdag, fortalte han. – Denne teknologien gjør at kunden kan gjennomføre hele handleturen uten å stå i kø, og gir REMA 1000 et konkurransefortrinn i en stadig mer teknologidrevet handel.

Teknologi nøkkelrolle i å forbedre handeopplevelsen

REMA 1000s satsning på “Skann og Betal” viser hvordan innovasjon kan forbedre både kunde- og butikkopplevelsen i dagligvarebransjen. Ved å forenkle og effektivisere handleturen tar kjeden et viktig skritt mot en mer moderne og kundeorientert fremtid. Smart bruk av teknologi spiller en nøkkelrolle i å gjøre handleopplevelsen sømløs og mer tilfredsstillende. Men det er ekstremt viktig at kjernefuksjonaliteten fungerer, understreker Burøy Olsen: Skann og betal. – Det må funke superbra, ellers så gidder ikke folk å bruke den. Vi må nerde skikkelig å være sikre på at det ikke blir noen som helst form for hazzel for kundene, avsluttet han.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Velferdssamfunnet mot vippepunktet?

- Hvordan statistikk kan sette dagsorden for Norges fremtid. På Analysedagen 7. november fyrte Ulf Andersen fra NAV opp med et…

Bransjestemmer, Tema-artikkel

Prisdryss på Analysedagen 2024

Tre priser ble delt ut i år, Årets innovatør, Årets talent og selveste rosinen i pølsa, Årets markedsanalytiker.

Bransjestemmer, Jobb-karriere

Mannen som fant at mennesker ikke alltid er rasjonelle

Da Daniel Kahneman døde 27. mars i år, ble det publisert en rekke minneord om den innflytelsesrike psykologen og økonomen. Han…

Bransjestemmer, Fagartikkel