Mobilitetspakken Hjem-Jobb-Hjem

UTFORDRING Samferdselsmyndighetene i Norge og regionale myndigheter har en målsetting om at all vekst i persontrafikk skal tas med kollektiv, sykkel eller gange. Dette er et ledd i å nå målet om null vekst i utslipp innen 2030. Bilreiser til og fra jobb utgjør en stor andel av personreisene. Å få flere til å unngå å bruke bil til og fra jobb vil bidra til å nå målene. Østfold fylkeskommune bidrar til dette gjennom HjemJobbHjem-ordningen som innebærer at bedrifter som gjennomfører interne reisevaneundersøkelser årlig får mulighet til å tilby ansatte tilgang til et rabattert busskort. Målet er å få mange virksomheter i regionen til å delta. Utfordringen er å gjennomføre reisevaneundersøkelsene på en så kostadseffektiv måte som mulig.

TILNÆRMING

Epinion fikk oppdraget og la vekt på å utvikle en løsning som gir mest mulig automatikk når det gjelder administrasjon av innmelding, utsendelse av undersøkelser samt rapportering. Det er viktig at de som jobber med HjemJobbHjem kan bruke sine ressurser på å rekruttere nye bedrifter samt å bistå i motivasjonsarbeidet for at så mange som mulig vil redusere sin bruk av privatbil på jobbreisene.

LØSNING

Epinion har utviklet og levert en løsning som innebærer at etter inngått avtale om deltakelse i ordningen med en ny bedrift, så sørger løsningen med stor grad av automatikk når det gjelder innmelding, opplasting av epostadresser samt utsendelse av reisevaneundersøkelsen og rapportering. Når datainnsamlingen for en gitt bedrift avsluttes genereres en rapport i Epinions rapporteringsportal hvor Østfold HjemJobbHjem og den enkelte bedrift får tilgang til sine respektive rapporter. De første bedriftene har gjennomført sine reisevaneundersøkelser og en aggregert rapport er tilgjengelig for oppdragsgiver sentralt og den enkelte bedrift kan se sin rapport gjennom en egen log in.

Annonse

Advertisement

Annonse

Advertisement

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Hvordan blir årets julehandel?

Nordmenn går en lysere førjulstid i møte, med økt kjøpekraft og optimisme. Men hvor mye penger kommer nordmenn til å bruke…

Bransjenytt, Tema-artikkel

Markedsanalysebransjens nære fremtid, kanskje

I september var jeg så heldig å delta på ESOMAR Congress 2024. Dette er ESOMAR sin årlige konferanse hvor foredragsholdere fra…

Bransjenytt, Teknologi

Nominér til årets priser – frist 28/10

Analysedagen 2024 går av stabelen 7. november i år på Oslo Event Hub, og det blir selvsagt delt ut priser! Vi…

Bransjenytt, Jobb-karriere