Hva er et Innsiktsbibliotek?
Et innsiktsbibliotek inneholder den akkumulerte kunde- og forbrukerinnsikt som en organisasjon genererer over tid. Dette kan nesten sammenlignes med begrepet “rentes rente-effekten” fra finansverdenen, hvor man sier at tidlig investering gir større avkastning over tid. På samme måte ønsker vi å gjennomføre innsiktsstudier som kan støtte fremtidige prosjekter og forretningsbeslutninger. Å bygge et solid innsiktsbibliotek krever tid, innsats og nøye planlegging.
Hvorfor det viktig?
Et godt innsiktsbibliotek gjør det mulig for organisasjonen å være oppdatert, jobbe strategisk, målrettet og faktabasert. Det gjør det lettere å ivareta og utnytte kunnskapen fra innsiktsstudiene utover det enkelte prosjekt.
Et innsiktsbibliotek fungerer som en kunnskapsbank og et arkiv for alle innsiktsstudier organisasjonen har tilgang til. Det gjør disse lett tilgjengelige for fremtidig bruk og sikrer effektivitet i innsiktsarbeidet.
Hvordan bygge og tilgjengeliggjøre et innsiktsbibliotek?
Det finnes mange måter å strukturere et innsiktsbibliotek på. Selv har jeg hatt fordelen av å kunne bruke Microsoft Teams til å opprette et dedikert område for forbrukerinnsikt og analyse, noe som fremmer samarbeid med kolleger og partnere. I SharePoint og Intranett legger jeg også ut artikler og nyheter med lenker til rapporter som kan være relevante å dele med flere i organisasjonen. Og vi har ulike dashboard til bruk i det daglige arbeidet.
Vi har en enkel oversikt over de viktigste innsiktsstudiene, inkludert navn på studien, dato, formål, beskrivelse, nøkkelinnsikt og link til rapportene. Og ikke minst har vi en innsiktsplattform som blant annet gir en lettfattelig oversikt over hvilke strategiske og operative prosesser i selskapet som trenger kunde-, marked- og konkurrentinnsikt. Innunder her ligger det et årshjul med oversikt over alle planlagte aktiviteter og studier gjennom året. Det gjør det enklere å planlegge og involvere de riktige medarbeiderne.
Bruk av innsiktsbiblioteket?
Både ny og eksisterende forbruker- og kundeinnsikt benyttes i det daglige arbeidet på tvers av organisasjonen
Et område hvor det er virkelig verdifullt, er ved oppstart av nye prosjekt. Vi gjennomfører da desktop research hvor vi benytter eksisterende kilder. Da tar vi blant annet frem de viktigste innsiktsstudiene vi har gjennomført de siste årene som er av verdi for det respektive prosjektet. I oppstartsfasen på nye prosjekt, får man altså utnyttet den kunnskapsbasen som allerede er tilgjengelig, og man får en dypere forståelse i den videre prosess.
Forvaltning av Innsiktsbiblioteket
Det er viktig å aktivt forvalte innsiktsbiblioteket for å sikre at det alltid er relevant med nye, verdifulle studier. Et helhetlig perspektiv tas ved å se hvert nytt innsiktsprosjekt i sammenheng med andre strategisk viktige aktiviteter i organisasjonen, og vurdere hvordan innsikt kan skapes som også er relevant i andre sammenhenger. Dette innebærer altså å se utover det enkelte prosjekt og fokusere på organisasjonens behov som helhet.
Hos Apotek 1 har vi opparbeidet oss et ganske bra innsiktsbibliotek som hjelper oss i arbeidet med å være kundesentriske og jobbe faktabasert. Her er det mange ulike studier og trendrapporter hvorav flere blir brukt både i strategiske og mer operative prosjekter. Vi har dermed fått en bredde og dybde av studier som ikke kun er relevante i den enkelte sammenheng de først ble initiert for. Gjenbruk av rapporter gir oss muligheten til å være mer effektive og gir stor nytteverdi for organisasjonen.
Til slutt er det viktig å påpeke at innsiktsbiblioteket i seg selv bare er et verktøy. Noe av nøkkelen til suksess ligger i å ha en kultur som verdsetter faktabasert arbeid, samt at vi engasjerer oss og jobber sammen for å trekke ut essensen av innsikten. Dette er avgjørende for å oppnå de beste resultatene.