Podkast-bruken i Norge stiger, produksjonene øker i antall og variasjonen i innhold er stor. Annonsørene interesserer seg også i økende grad for kanalen. Norstat, Schibsted og Bauer Media har i et samarbeid publisert tidenes første, store kartlegging av podkast-brukerne, bruksmønstre, preferanser og forholdet til annonser i kanalen.
Lytt til podkast-webinaret om Podrapporten her.
Undersøkelsen ble gjennomført i første halvdel av mars på et befolkningsrepresentativt utvalg med 1600 respondenter, hvorav 40 % oppga å være podkastlyttere.
Hensikten med undersøkelsen var å lære mer om omfang og bruk av podkast i Norge og for første gang publisere omfattende dokumentasjon om kanalen til glede og nytte for innholdsprodusenter og annonsører.
På vei til å bli et massemedium
Undersøkelsen viser at 90 % av de spurte kjenner til podkast og dermed at podkast er på god vei til å etablere seg som er massemedium i Norge. Podkast er i stor grad de unges kanal, og hele 54 % av respondentene i aldersgruppen 20-39 år oppgir at de lytter ukentlig. Det er også en sterk vekst i lyttingen: 57 % av podkast-brukerne oppgir at de bruker kanalen mer i dag enn for ett år siden. Rapporten dokumenterer også at podkast-lytting skjer i lange, uavbrutte sekvenser.
Humor mest populært
Det er stor variasjonsbredde i innhold. Humor er den klart mest populære innholdskategorien, men nyheter, populærvitenskap og «true crime» kommer også høyt opp på listen. Norske produksjoner utgjør hele 84 % av lyttingen.
Basert på resultatene fra undersøkelsen gir podkast-reklame god effekt, og særlig i de yngste aldergruppene. Dette gjør podkast til et spennende medium for å nå en målgruppe som kan være utfordrende å treffe.
Hele rapporten er tilgjengelig her.
Les flere nyheter fra bransjen i neste utgave av Analysen!