De primære drivkreftene bak podcast-lytting er ifølge rapporten ønsket om underholdning, oppdatering, læring og avslapning. Med et bredt utvalg av podkaster som dekker ulike emner, er det forståelig at folk søker å finne podkaster som tilfredsstiller deres behov og interesser. Når folk velger en podkast, oppgir de at tilgjengelighet, lydkvalitet og kostnadsfri tilgang er blant de viktigste kriteriene.
Men hvordan passer dette mediet inn for bedrifter? Bør de hoppe på podcast-bølgen? For å belyse dette emnet har Analysen tatt en prat med Trine Visdal, markedssjef i Markedssjefene, et selskap spesialisert på marketing for hire. Trine driver sammen med sin kollega, også ved navn Trine, podcasten “Markedslønsj” – et samarbeid med Markedssjefene og MFO, Markedsføringsforeningen Oslo.
Hva er fordelene ved å ha en egen podcast for en bedrift?
– Fordelen er at du skaper en egen kanal til markedet der du selv styrer innholdet og er redaktør. Hvis du gjør dette på riktig måte, kan du skape kjennskap i markedet ved å for eksempel dele kunnskap eller inspirasjon og bygge deg opp som en såkalt “thought leader”.
Hva kreves for å starte en vellykket podcast for en bedrift?
– Som med all kommunikasjon bør du ha et tydelig mål for hvorfor du vil starte podcasten. Hvem er målgruppen og hvilke temaer ønsker dere å snakke om? Det er også lurt å se litt på konkurrenter, hvilke podcaster eksisterer allerede i dag og hva kan dere tilby av innhold for å skille dere ut? Det er et hav av ulike podcaster der ute, så du må finne et område som kan gi verdi for målgruppen. Siden lyd er det som bærer innholdet i en podcast bør du ha det tekniske på plass for å skape et godt lydbilde. Det finnes mange produksjonsselskaper som kan hjelpe til med det, og jeg vil anbefale å bruke dem fremfor å lage noe “hjemmesnekret”.
Hvordan måler man suksessen til en bedriftspodcast?
– Det kommer igjen an på hva som er målet og innholdet i podcasten. Er du for eksempel en B2C-bedrift som ønsker å inspirere ved å presentere ulike produkter og hvordan du kan bruke dem, kan du for eksempel måle salg ved å gi ut en verdikode. I B2B-verden ville jeg sett på dette som en merkevarebyggende kanal. I denne kanalen viser du frem kunnskapen om kundens fagområde og bygger dermed tillit. Du kan måle merkevarekjennskapen ved for eksempel å se på hvor mange som lytter til podcasten, og om det er en økning i organisk trafikk til nettsiden. Ønsker dere å måle leads kan dere følge med på hvor mange som oppgir podcasten som første kontaktpunkt. Engasjement rundt markedsføringen av podcasten er også et godt parameter.
Er det spesifikke bransjer eller typer bedrifter som drar mer nytte av podcasting enn andre?
– Nei, det vil jeg ikke si. Det viktigste er å vurdere hvordan dette kan støtte de andre markedsaktivitetene dere gjør, på samme måte som med alle markedsføringskanaler dere bruker. Kan dette gi noe verdi for dere og målgruppen dere ønsker å nå? Hvis svaret er ja, er det bare å sette i gang med arbeidet.
Hvilke råd har du for bedrifter som vurderer å lage sin egen podcast?
– Å produsere sin egen podcast tar tid, så vær sikker på at dere har ressurser til det. Sett dere mål, definer målgruppen og lag en redaksjonsplan. Og hvis dere trenger hjelp er vi i Markedssjefene kun en telefon unna.
Den stadig økende populariteten av podcaster blant nordmenn understreker mediets betydelige potensial. For bedrifter kan podcast, når det gjøres på riktig måte, representere en unik mulighet til å skape en dedikert kanal til markedet, styrke sin posisjon som en kunnskapsressurs, og etablere tillit hos målgruppen. Det er imidlertid viktig å merke seg, som Trine påpeker, at produksjonen av en podcast er ressurskrevende og krever grundig planlegging, klare mål og tydelig målgruppeidentifikasjon for å lykkes.
Med dette i bakhodet, er det kanskje trygt å konkludere med at podcast for bedrifter ikke bare er relevant, men kan også være en potensielt kraftig strategi for å nå ut til og engasjere sitt marked i det stadig voksende podcast-landskapet.
Vil du lese Den Store Podrapporten 2023 finner du den her!