Annonse

Advertisement

Hvordan blir årets julehandel?

Nordmenn går en lysere førjulstid i møte, med økt kjøpekraft og optimisme. Men hvor mye penger kommer nordmenn til å bruke på gaver, mat og drikke? Vi tar et dypdykk i Virkes forventninger til julehandelen 2024.

Susanne Solberg Almedal

Seniorrådgiver analyse i VIRKE

Etter to år med høy prisvekst, rekordhøye strømregninger og negativ reallønnsvekst, viser tallene en klar bedring i nordmenns økonomiske situasjon. Arbeidsledigheten er fortsatt lav, vi har fått økt reallønnsvekst og med forventninger om at rentetoppen er nådd, opplever mange husholdninger økt økonomisk trygghet. Høyere lønnsvekst og mer stabil økonomi gjør folk mer optimistiske og villige til å bruke penger i år. Dette er gode nyheter for både forbrukere og for handelsnæringen.

I år venter Virke at julehandelen vil vokse med 3,5 prosent. I gjennomsnitt bruker hver husholdning 24.900 kroner i november og desember. Den totale omsetningen for november og desember forventes å nå 138,7 milliarder kroner. Julen er en høytid der mat og drikke står i sentrum. Fra tradisjonelle julemåltider som ribbe og pinnekjøtt, til kaker, godteri og vin, er mat og drikke en stor og viktig del av julehandelen. Mat og drikke står for hele 42 prosent av totalen, med en samlet omsetning på 56 milliarder kroner i november og desember. Øvrige bransjer, som klær, sport og elektronikk, forventes å omsette for rundt 41 milliarder kroner.

Kilde: SSB, Kvarud Analyse og Virke Analyse

Mer julehandel i november

Desember er tradisjonelt den viktigste måneden for detaljhandelen, og Virke anslår at 71,4 milliarder kroner vil bli brukt denne måneden alene. Husholdningene planlegger å bruke i snitt 12.824 kroner på julehandel i desember, noe som utgjør en liten økning fra 12.515 kroner i 2023.

Kilde: SSB og Virke Analyse

Betydningen av desember som årets viktigste handlemåned har avtatt sammenlignet med tidligere tiår. Mens desemberhandelen i 2023 lå 22 prosent høyere enn månedsgjennomsnittet ellers i året, var denne andelen godt over 50 prosent på slutten av 1980-tallet. Utviklingen henger trolig sammen med en forskyvning av handelen til november som følge av vekst i netthandelen, der folk gjerne handler tidligere, og kampanjer som Black Friday/Black Week. Norstat sin forbruksundersøkelse om Black Week, som er gjennomført på oppdrag fra Virke, viser at 17 prosent av de spurte planlegger å handle julegaver under årets Black Week.

Kilde: SSB, Kvarud Analyse og Virke Analyse

Desemberhandelen betyr fortsatt mye for mange bransjer. Julehandelen er spesielt viktig for lekebutikkene, gullsmedene og bokhandlerne. For lekebutikkene er omsetningen i desember mer enn tre ganger så høy som de andre månedene i året. For gullsmedbutikker og bokhandlere er denne 2,5 ganger så høy. Det viser tallene fra i fjor.

Kilde: SSB og Virke Analyse

Den digitale handelen vokser raskt, og flere nordmenn velger å handle julegaver på nett. For butikkene er det viktigere enn noen gang å være til stede både fysisk i butikk og på nett for å møte forventningene. For november og desember samlet er det ventet at norske nettbutikker vil omsette for 31 milliarder kroner, en vekst på 6 prosent fra året før.

Kilde: SSB og Virke Analyse

Flertallet av nordmenn foretrekker fortsatt å handle julegaver i fysiske butikker (43 prosent), mens 17 prosent oppgir at de handler julegavene sine på nett. En betydelig andel, 36 prosent, handler både i fysiske butikker og nettbutikker.

Hva handler vi?

Virke har også gjennomført en forbrukerundersøkelse der vi har kartlagt hva folk vil kjøpe i julegaver. Blant årets mest populære julegaver finner vi klær og sko (42 prosent), mat og drikke (34 prosent) og leker (33 prosent).

Kilde: Norstat og Virke Analyse

Opplevelsesgaver som kulturbesøk og restaurantopplevelser er også populære, spesielt blant yngre og husholdninger med høyere inntekter. Hele 30 prosent oppgir at de vil gi bort en kulturopplevelse i julegave i år. 18 prosent oppgir at de vil gi bort en restaurantopplevelse i julegave.

Kilde: Norstat og Virke Analyse

1 av 10 planlegger å handle fra Temu til jul

Nesten 30 prosent oppgir at bærekraft er viktig for dem når de handler julegaver. Legger du hele eller deler av julegavehandelen til bruktmarkedet gjør du både lommeboka og miljøet en tjeneste. I Virkes forbrukerundersøkelse svarer 44 prosent at de er svært eller ganske positive til å motta brukte julegaver. 29 prosent svarer at de verken er positive eller negative til dette, og totalt 19 prosent svarer at de er svært eller ganske negative til å motta brukte julegaver.

Det finnes stadig flere plattformer forbrukerne kan handle på, og ikke alle har bærekraft like høyt på agendaen. Den kinesiske lavprismarkedsplassen Temu har tatt Norge med storm og utfordrer norsk varehandel. Ved å tilby produkter direkte fra produsentene uten fordyrende mellomledd tilbyr de svært lave priser og et bredt utvalg av varer i alle kategorier.

Temu har fått massiv kritikk for manipulerende markedsføring, mangel på informasjon om produkter og lite informa¬sjon om selgerne som opererer på plattformen. Det er også avdekket tilfeller av produkter med svært høyt innhold av giftstoffer – spesielt innen produkter rettet mot barn. Dersom det bestilles et produkt utenfor EU/EØS, er det forbrukeren som anses som importør av produktet og er ansvarlig for at dette er forsvarlige varer å ta i bruk. Det legges med dette et stort ansvar hos forbrukeren.

Ifølge Virkes forbrukerundersøkelse svarer 10 prosent at de planlegger å handle fra Temu i forbindelse med årets julefeiring.

Annonse

Advertisement

Annonse

Advertisement

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Interbuss: Nordmenns internettvaner gjennom tidene

Hvis det er noe som virkelig har skutt fart og gått gjennom en enorm utvikling, er det nordmenns medievaner. Hvordan så…

Fagartikkel, Tema-artikkel

Slik lykkes du med strategisk merkevareposisjonering

Hvordan kan du posisjonere merkevaren din for å skape konkurransefortrinn? Riktig posisjoneringsanalyse kan hjelpe deg å forstå kundenes behov og styrke…

Bransjestemmer, Fagartikkel, Tema-artikkel

Barn som målgruppe: Tre råd

Som kvantitative analytikere er vi vant til å jobbe med ganske faste målgrupper. Ofte et landsrepresentativt utvalg, og sjeldent så mye…

Fagartikkel, Tema-artikkel