Analysedagen 2024
Torsdag 7. november går Analysedagen igjen av stabelen, på Oslo Event Hub – dette er årets største møteplass for oss som jobber med å forstå kunder og forbrukeratferd. Dagen byr på læring, innsikt og inspirasjon. Og om kvelden blir det fest!
Enten du jobber i analysebyrå eller er bruker av markedsanalyse er dette en dag som vil gi deg stort faglig utbytte og nye spennende kontakter.
Vi starter med lunsj, før vi har både felles foredrag og sesjoner. Fagdagen avsluttes rundt kl 18, men så rigges det om til fest!
Et godt faglig program, stands, konkurranser, priser og fest er kjennetegnet til Analysedagen (MAD). Du vil få en unik mulighet til å bli kjent med nye personer i bransjen, utvide nettverket ditt – og møte gamle kjente.
Priser:
Dagkonferansen: kr. 2.950 + mva (medlem) kr. 3.950 + mva (ikke-medlem) Bedriftstilbud: 4 deltakere til prisen for 3 på dagkonferansen!
Bransjefest: kr. 950 + mva (medlem) kr. 1.050 + mva (ikke-medlem). Krever separat påmelding!
Sted: Fagdag og fest – alt samlet på Oslo Event Hub, i Dronningens gate 4, i Oslo
Ønsker du å være sponsor og utstiller? Ta kontakt på admin@analysen.no for informasjon og priser!
PROGRAMINNHOLD FOR FAGDAGEN – kl. 11:00 – 18:00
Kl. 11:00 – 11:30 Registrering og lunsjmingling i utstillerområdet
PLENUM (kl. 11:30 – 13:05)
11:30 Innledning ved dagens konferansier:
– Anita Lynne, Leder for kvalitativt i Respons Analyse og Styreleder i Strategi- og analyseforeningen
11:35 Fra fokusgruppe til målgruppe: Hvor “representative” er kvalitative funn? – Marjan Nadim, Sosiolog ved Institutt for Samfunnsforskning
Overføringsverdien i kvalitativ forskning ligger åpenbart ikke i det representative, men i det logisk generaliserbare. Men hvordan sikrer vi dette? Hvordan vet vi at innsikten i gruppene eller dybdene også gjelder for målgruppen for øvrig? Og hvorfor syns kvant-folk at denne prosessen er så mystisk?
Marjan Nadim har i dag en forsker-stilling ved Institutt for Samfunnsforskning og er redaktør i Tidsskrift for Samfunnsforskning. Hun har PHD fra Universitetet i Oslo og mastergrad fra LSE. Hennes forskningsområder kretser rundt likestilling, klasse, innvandring og arbeidsliv. Hun har flere publikasjoner bak seg, blant annet artikkelen “Generalisering og bruken av analytiske kategorier i kvalitativ forskning” – publisert i Sosiologisk tidsskrift.
12:05 Velferdssamfunnet mot vippepunktet? – Ulf Andersen, Statistikksjef i NAV
Et foredrag som viser hvordan vi kan bruke tall, statistikk og analyser for å sette dagsorden og bidra til at Norge tar de riktige valgene – i en situasjon med en krevende samfunnsutfordring for landet vårt.
Ulf Andersen har vært statistikksjef i NAV i 10 år, med øverste ansvar for alt etaten produserer og publiserer av statistikk. Startet karrieren i Norsk Gallup Institutt, jobbet flere år i TNS, og var også Adm. dir. i MMI. Han er en mye brukt foredragsholder, og er talsperson for NAV i media.
12:35 Skann og betal – hvordan drive innovasjon i norske dagligvarebutikker? – Øistein Burøy Olsen, leder for avdelingen Digitale kundeopplevelser, REMA 1000
I 2023 lanserte REMA 1000 en helt ny betalingsløsning i et utvalg pilotbutikker. Med «Skann og betal» kunne kundene for første gang skanne varene selv og droppe køen i kassa. Målet var å gjøre handleturen enklere og raskere for kundene.
Øistein Burøy Olsen forteller hvordan REMA 1000 har gått frem i utviklingen av en helt ny handleopplevelse. Hvilke utfordringer møter man når man driver innovasjon i norske dagligvarebutikker? Hvordan har kundene tatt det imot, og hva gjør det med måten kundene handler på?
Øistein Burøy Olsen er leder for avdelingen Digitale kundeopplevelser i REMA 1000, som blant annet har ansvar for Æ-appen. Han er utdannet innen business og informasjonsteknologi fra Arizona State University.
13:05 – 13:40 PAUSE
VELG SESJON A (KUNSTIG INTELLIGENS) ELLER B (SUKSESSCASES OG INNOVASJON) – SKRIV I KOMMENTARFELTET VED PÅMELDING
#SESJON A – KUNSTIG INTELLIGENS (kl. 13:40 – 14:40)
Syntetiske data – en suksesshistorie fra NAV – Aileen Hay, twoday og Anders Marstrander, NAV
NAV har jobbet med syntetiske data i flere år. Allerede i 2019 vant NAV Datatilsynets pris for innebygget personvern. De stoppet selvsagt ikke med det, men har fortsatt å utvikle sin applikasjon Dolly. Presentasjonen vil vise hva NAV har gjort på feltet og vi vil også fortelle noe om motivasjonen for enkelte valg som er gjort gjennom årene.
Anders Marstrander har mer enn 45 år bak seg i IT-bransjen. Han er ansvarlig for Dolly som er NAV sin applikasjon for håndtering av syntetiske data. Han er også NAV sin representant i et samarbeidsorgan på tvers av offentlige etater.
Aileen Hay jobber som lead consultent i twoday. Hun er utdannet sivilingeniør i datateknologi fra NTNU, med spesialisering i kunstig intelligens. Hun har i sin femårsperiode som utvikler vært en av flere utviklere fra twoday som har vært involvert i å lage syntetiske data hos NAV.
Empathy or Emptiness: Unravelling the impact of AI on human connection in qualitative research – Rollo McIntyre, Global head of innovation – qualtiative at Ipsos, UK
Can AI create empathy between people or does it leave us feeling empty? Rollo McIntyre presents highlights from Ipsos UU’s award winning experiments on the role of AI within research and what happens when we artificially simulate the building blocks of insight
Rollo McIntyre is head of Human Intelligence innovation for Ipsos UU, the world’s leading qualitative community. He is also the ESG lead for qual at Ipsos and Chief Storytelling Officer at UU. He was previously Head of Qual at Ipsos UK. Rollo believes “Qual research should be immersive, experiential and inspirational – we should help clients feel insight not just read it.”
#SESJON B – SUKSESSCASES OG INNOVASJON (kl. 13:40 – 14:40)
Finansiell inkludering i bank – Det handler om å se og forstå – Annette Navestad og Nina Fagerjord, begge Senior markedsanalytikere i DNB
Over 1 million mennesker i Norge er innvandrere eller norskfødte med innvandrerbakgrunn. Hvordan opplever disse møtet med norske banker? I en større kvalitativ og kvantitativ studie har vi lyttet til bankkunder med minoritetsbakgrunn, og i foredraget får dere vite hva vi lærte.
Annette Navestad er senior markedsanalytiker i DNB. Har jobbet i grensesnittet markedsanalyse, markedsføring og kommunikasjon i hele arbeidskarrieren, med erfaringer både fra analysebyrå og som leder for Innsikt i Aftenposten og Felleskjøpet. Er også nylig sertifisert mangfoldsleder.
Nina Fagerjord er senior markedsanalytiker i DNB. Har lang fartstid i DNB i mange ulike roller, som blant annet avdelingsleder, forretningsutvikler og product owner. Gjennom alle rollene har ønsket om å forstå kundene, skape gode kundeopplevelser og se det store bildet vært gjennomgående.
Fra ZERoh! til suksess på 11 år! – Ronny Solvik, Markedssjef i Lerum
Lerum har gjennom 11 år jobbet systematisk med innsikt, innovasjon og utvikling av nye merkevarer for å gjøre ZERoh! til en suksess i markedet. I dette foredraget får du høre de viktigste læringspunktene underveis i denne reisen.
Ronny Solvik er markedssjef i Lerum. Han er utdannet master i markedsføring fra Griffith University og har tidligere jobbet som markedssjef i Mills og som produktsjef i Culinor.
14:40 – 15:10 PAUSE
PLENUM (15:10 – 16:25)
15:10 Sammenhengen mellom innovasjon og kundetilfredshet – Tor W. Andreassen, Professor, NHH
Tor brenner for innovasjon. Han har dratt i gang Norsk Innovasjonsindeks, ved NHH, som måler kundenes opplevelser av virksomhetenes innovasjoner. Tidligere har han være med på å dra i gang Norsk Kundebarometer, en måling av lojalitet og tilfredshet. Dette gir Tor en unik mulighet til å se på sammenhengen mellom innovasjon og kundetilfredshet, som er temaet i dette foredraget.
15:35 Vi tar den politiske pulsen på markedsanalysebransjen – Martin Stubban og Maria Rosness, Rådgivere i Opinion
Ukentlig utgir vår egen bransje både lokale og nasjonale politiske meningsmålinger, men vi skal vende blikket innover og kjører en politisk meningsmåling i bransjen. Hvordan ser det politiske landskapet ut i markedsanalysebransjen? Hvordan skiller bransjen seg fra befolkningen ellers? Hvem tror vi vinner valget?
Martin Stubban og Maria Rosness er begge rådgivere i Opinion og jobber med politiske meningsmålinger og analyse.
16:10 Utdeling av priser!
16:25 – 16:50 PAUSE
16:50 Valgkamp og krig – hva er egentlig forskjellen? – Hallvard Notaker, Professor ved Institutt for forsvarsstudier (IFS), Forsvarets Høgskole
Forbrukerdata og mikromålretting er betingelser for suksess i amerikansk valgkamp. Hvordan brukes de, og hva er egentlig forskjellen på det konsulentene i Blue State har gjort siden Obama og det Russland kan gjøre i Norge med en god, gammeldags tekstmelding?
Hallvard Notaker er historiker og professor ved Institutt for forsvarsstudier (IFS), Forsvarets Høgskole. Han er opptatt av rollen til digital markedsføring i valgkamp og bruk av data til å påvirke stemmeatferd og har gitt ut flere bøker. Ved IFS leder han forskningsprogrammet for norsk sikkerhetspolitikk..
17:20 Standup – Hannah Christin Lerfaldet, Standupkomiker og programleder i podkast
Hannah tar oss med inn i sitt univers, i observasjoner av eget liv og møter med både folk som heier og folk som ikke heier, og hvordan hun forholder seg til dette.
Hannah Christin Lerfaldet er en varm formidler med et sterkt engasjement for mangfold og inkludering. Hennes hjertesaker er skeiv tematikk og psykisk helse, noe hun snakker mye om både som standupkomiker og som programleder i Mental Helse Ungdoms podkast “Ta vare”. Hun står standup på scener som Latter, nieu scene og SALT Art & Music, har stått på Edinburgh Fringe og var blant finalistene i standupkonkurransen Battle Royale i 2024.
NÅR FAGPROGRAMMET ER FERDIG… forflytter vi oss til fest litt lenger bort i gangen!
Det er bare å sette av 7. november i kalenderen og melde seg på – dag og kveld!
Festen kan du melde deg på her!
Programkomiteen for Analysedagen 2024 består av: Anders Mamen (leder), Høyskolen Kristiania – Christian Nordby Bø, Emerge Consulting – Marianne Nipe, Apeland – Nina Berg, SSB – Bjørnar Brenne, Ipsos – Kristian Arntzen, Opinion
ANALYSEDAGEN 2024 SPONSES AV: