Analysen, et lite historisk tilbakeblikk

torsdag, 23 mars 2017

Analysen, et lite historisk tilbakeblikk

For omtrent 40 år siden ble Kjell Opheim spurt om han kunne tenke  seg å bli styremedlem i NMF. Det tok han som en utfordring. Han mente foreningen var for «innadvendt» mot utøverne av markedsanalyser. Å kunne bidra til at både næringslivet og det offentlige skulle ta markedsundersøkelser i bruk i større grad som grunnlag for sine beslutninger, var en utfordring. Skulle vi påvirke dette, måtte vi i så fall definere brukerne av markedsanalyser som foreningens hovedmålgruppe! Kjell var engasjert i Analysen helt fram til år 2000. 

Fra Dostojevskij til Backman – Et intervju med Vidar Pedersen

torsdag, 23 mars 2017

Fra Dostojevskij til Backman  – Et intervju med Vidar Pedersen

Vi har møtt Vidar Pedersen, tidligere leder av markedsanalyse i Telenor, til en kort prat om hans karriere, hans nye jobb i Kantar TNS, og ikke minst hans tanker om markedsanalysens fremtid. 

Blå medvind i sosiale medier – Hvordan påvirker dette Stortingsvalget i 2017?

onsdag, 22 mars 2017

Blå medvind i sosiale medier – Hvordan påvirker dette Stortingsvalget i 2017?

Uansett om du er leder i næringslivet eller politikken, eller på annet vis står overfor større beslutninger og viktige veivalg i 2017, bør analyse fra sosiale medier være en del av informasjonsgrunnlaget ditt.

Social Media Index – Who´s winning at the SoMe-game in the Nordics?

onsdag, 22 mars 2017

Social Media Index  – Who´s winning at the SoMe-game in the Nordics?

Most Social Media (SoMe) Index users tend to use the data to keep an eye on themselves and close competitors. It is a weekly snapshot which over time can help reveal trends and show which publishers are winning the battle for engagement and reach. But how can you capitalize on using SoMe data in your business? Steve El-Sharawy explains the inner workings of the Social Media Index.

Jenny Arvesen – Årets Talent!

onsdag, 22 mars 2017

Jenny Arvesen – Årets Talent!

Årets Talent, Jenny Arvesen, er fra Horten og spiser bever til middag flere ganger i året. Hun har innen kort tid rukket å utmerke seg i markedsanalysebransjen, gjennom blant annet raskt å ha opparbeidet seg en imponerende portefølje med lojale kunder og et stort engasjement for å spre kvalitativ metode som verktøy i markedsanalyse.

Ny leder i NMF

onsdag, 22 mars 2017

Ny leder i NMF

Etter at Analysen er overtatt av to kvinner som deler på redaktørvervet, har Rachel Øverås sagt ja til å overta som ny leder etter Fred Selnes. Damene kommer! Gode medlemsvenner sier at NMF nå får en leder som skaper engasjement rundt seg, som er faglig dyktig, kjenner foreningen samt har både kreativ og strategisk erfaring. Det lover bra! 

 

Analyse av data fra sosiale medier - Hvilke råd skal kundene få?

onsdag, 22 mars 2017

Analyse av data fra sosiale medier - Hvilke råd skal kundene få?

Sosiale medier gir nå nye muligheter til observere forbrukeres atferd og meninger. Men er dataene fra disse kildene valide nok til å brukes i et kommersielt perspektiv?