Markeds­analyse­bransjen endrer seg

torsdag, 04 juli 2019

Markeds­analyse­bransjen endrer seg

Markedsanalysebransjen krymper. De siste ti årene har bransjen opplevd avskalling i form av færre byråer, færre ansatte og dalende omsetning. Teknologi, billigere metoder og nye aktører endrer bransjen.

Innsikt med mening

tirsdag, 06 august 2019

Innsikt med mening

Markedsanalysebransjen skal gjøre frivilligheten bedre. 14. februar ble Norges Frivillighetssentraler plukket ut som vinner av innsiktstjenester til en verdi av 100 000 kroner. Arbeidet skal gjøres som en dugnad i markedsanalysebransjen, og vi har valgt å kalle det for Innsikt med mening.

Gode analyser er avgjørende for målrettede og suksessfulle strategier

torsdag, 04 juli 2019

Gode analyser er  avgjørende for målrettede og suksessfulle strategier

De som lager de beste kundeopplevelsene får de mest lojale kundene. Da må du komme tett på, forstå deres liv og hva som motiverer dem til handling. Dyp kundeinnsikt, god forståelse for kundenes beslutningsreiser og godt posisjonerte merkevarer forblir viktig. Innsikt fra gode analyser er avgjørende for utvikling av målrettede og resultatskapende strategier.

Dagens butikklayout er lite tilpasset kundenes kjappe handleturer!

tirsdag, 11 desember 2018

Dagens butikklayout er lite tilpasset kundenes kjappe handleturer!

Dagligvarebutikker baserer sin layout i all hovedsak på prinsipper fra sekstitallet. Forbrukernes atferd har endret seg siden den gang. De gjør mer frekvente handleturer og derav mange turer som involverer relativt få kjøp. På tross av dette er dagligvarebutikker fortsatt designet for storhandlere, noe som gir lav effektivitet for de som vil gjøre handelen unna kjapt. Våre data viser at dette også er tilfelle for norske lavprisbutikker.

NMF bytter navn til Strategi- og analyseforeningen

tirsdag, 12 november 2019

NMF bytter navn til Strategi- og analyseforeningen

Vår forening har mye tradisjon og et sterkt fotfeste. Dette er noe jeg som styreleder har stor respekt for. Samtidig ønsker jeg å gi mitt bidrag til nye tradisjoner, fornyet kraft og relevans inn i foreningen. Vi i styret har hatt en visjon om å utvikle denne foreningen til å bli bredere, mer relevant og mer slagkraftig

Nytt om navn 1-2019

tirsdag, 06 august 2019

Nytt om navn 1-2019

De siste bevegelsene i bransjen. Nye navn og folk flytter på seg innen Kantar, Ipsos, Norstat, Mindshare, Respons, Nielsen Ruter og YouGov

Analysen anno 1998

tirsdag, 18 desember 2018

Analysen anno 1998

Analysens spede start var på 1970-tallet. Diverse kopimaskiner rundt i bedriftene der redaksjonen jobbet stod for mangfoldiggjørelsen. Det var lenge før internett og sosiale medier hadde sett dagens lys. Det vi leste stod på trykk.