Analysen

Hjernescan dine kunder

onsdag, 28 januar 2015

Hjernescan dine kunder

Det er vores hjerne, der bestemmer, hvilke produkter vi kan lide, og hvilke vi vil bruge penge på. Det er derfor i sidste ende hjernens komplekse kemiske processer, markedsføringen forsøger at påvirke. En måde at øge vores forståelse af markedsføring består derfor i at udforske denne påvirkning.

Neuromarketing viser hvordan reklamen virker

onsdag, 28 januar 2015

Neuromarketing viser hvordan reklamen virker

Hvordan virker neuromarketing i praksis og hva vi kan lære av å bruke metoden? I TNS Gallup ser vi neuromarketing som et tillegg til tradisjonelle metoder. Neuromarketing er å måle kroppens reaksjoner på ulike former for markedsføring. Det kan handle om hvordan folk handler i butikk, det å se på reklame, handle på nettbutikker, smake på produkter eller når de ser et merke de kjenner. Det neuromarketing gir oss, er en bedre forståelse av hvorfor vi reagerer som vi gjør. Verktøyet måler automatiserte reaksjoner og vi ser at det gir verdi når vi måler effekter av reklame.

Hvordan forbedre kundeopplevelsene ved bruk av ”big data”

tirsdag, 14 oktober 2014

Hvordan forbedre kundeopplevelsene ved bruk av ”big data”

Slik arbeider dunnhumby med big data.

Dumme data og kloke analytikere

tirsdag, 14 oktober 2014

Dumme data og kloke analytikere

Livet som markedsanalytiker er ikke alltid enkelt. Det mangler ikke på blogger og artikler som spår markedsanalysens undergang. Denne gangen er det «Big data» som er den store stygge ulven.

Store datamengder

tirsdag, 14 oktober 2014

Store datamengder

-et onde eller et gode?

 

Vi ønsker oss tydeligere og penere rapporter fra analysebyråene

torsdag, 24 juli 2014

Vi ønsker oss tydeligere og penere rapporter fra analysebyråene

Intervju med Minda Asgard Musk (Leder analyse, Gjensidige) og Marius Torsvik Fagsjef markedsanalyse, Analyse privat, Gjensidige).

Risiko og tilnærming til modellering og best practice

onsdag, 23 juli 2014

Risiko og tilnærming til modellering og best practice

Prediktiv modellering er et vidt tema og kan, generelt, forstås som en modellutviklings-prosess der man prøver å predikere sannsynligheten for et utfall. I banksammenheng handler dette om å skåre kunder, altså sette opp en risikokarakter på kunder når de søker etter ulike finansieringsprodukter.