Analysen

Grave gull i basen

lørdag, 18 april 2015

Grave gull i basen

Har du noen gang ringt banken og tastet inn kontonummeret ditt i påvente av svar? Når du endelig får en person i den andre enden, får du spørsmålet: «Hva er kontonummeret ditt?». Er du som meg, er forutsetningene for en god og hyggelig telefonsamtale med banken ørlite grann redusert før samtalen har kommet skikkelig i gang.

Sekundærdata

torsdag, 19 mars 2015

Sekundærdata

Det meste har vært undersøkt før var det noen som sa, og den som sa det har selvfølgelig helt rett. Aldri har det vært et større tilfang av data, databaser og sekundærdata enn i dag. Den elektroniske utviklingen har revolusjonert mulighetene både når det gjelder lagring av data og ikke minst for å finne fram i mylderet av datakilder. Samtidig har «holdbarhetsdatoen» for sekundærdata blitt stadig kortere som følge av økende forventninger om nye, ferskere og relevante data.

Liten slår stor på innholdsarenaen

onsdag, 28 januar 2015

Liten slår stor på innholdsarenaen

Liten og smart slår ofte stor og ressurssterk - også når det gjelder innholdsmarkedsføring. Et samarbeidsprosjekt mellom Medialounge, INMA og TNS Gallup viser at man har større forutsetninger for å lykkes væpnet med en god dose kreativitet og en klar strategi, enn med store markedsføringsbudsjett alene.

Ikke glem følelsene!

onsdag, 28 januar 2015

Ikke glem følelsene!

Ikke bare de funksjonelle sidene av et produkt har betydning for kundenes opplevelse, også følelsesmessige reaksjoner på produktet spiller inn. Ved å inkludere følelsesmessige aspekter, vil markedsanalysen gi tydeligere konklusjoner og bedre handlingsgrunnlag.

Ny analyse gir bedriftene et ansikt

onsdag, 28 januar 2015

Ny analyse gir bedriftene et ansikt

Norske selskaper har blitt flinkere til å bruke analyse for å forstå hvordan de oppfattes av markedet. Til dette trenger de målinger som er helhetlige og grundige og som måler både den rasjonelle og emosjonelle siden av merkevaren. Et nytt analyseverktøy kombinerer de to sidene, og tar mål av seg å bli et operativt verktøy for norske merkebyggere.

Vanen, markedsføringens stygge andunge?

onsdag, 28 januar 2015

Vanen, markedsføringens stygge andunge?

Analytikernes drivermodeller forutsetter som oftest reflekterte forbrukere. Virkelighetens forbrukere er imidlertid mer vanestyrte enn reflekterende. Denne erkjennelsen bør få betydning for markedsanalyse, produktutvikling og kommunikasjon.

Telenor er åpen for nye analysemetoder

onsdag, 28 januar 2015

Telenor er åpen for nye analysemetoder

Telenor har tatt i bruk og tester et system for passiv måling av emosjonelle reaksjoner på video. Systemet oppleves som nyttig og Telenor håper at det vil komme flere spennende analyseverktøy som kan hjelpe en til å forstå framtidig kundeatferd.