Analysen

Internett trafikkdata

fredag, 01 mai 2015

Internett trafikkdata

Internett trafikkdata kan i dag beskrive en betydelig del av vår forbrukeratferd. Gjennom profilering kan denne typen data også fortelle mye om hvem vi er og hvilke ønsker og behov vi har; svært nyttig kunnskap for den som skal selge varer eller tjenester. Internett trafikkdata byr imidlertid på noen utfordringer som vil være nye for markedsanalytikere med erfaring primært fra surveydata. I dag er løsningen på disse utfordringene innen rekkevidde for alle bedrifter som ønsker å bruke internett trafikkdata som analyseunderlag.

Grave gull i basen

lørdag, 18 april 2015

Grave gull i basen

Har du noen gang ringt banken og tastet inn kontonummeret ditt i påvente av svar? Når du endelig får en person i den andre enden, får du spørsmålet: «Hva er kontonummeret ditt?». Er du som meg, er forutsetningene for en god og hyggelig telefonsamtale med banken ørlite grann redusert før samtalen har kommet skikkelig i gang.

Sekundærdata

torsdag, 19 mars 2015

Sekundærdata

Det meste har vært undersøkt før var det noen som sa, og den som sa det har selvfølgelig helt rett. Aldri har det vært et større tilfang av data, databaser og sekundærdata enn i dag. Den elektroniske utviklingen har revolusjonert mulighetene både når det gjelder lagring av data og ikke minst for å finne fram i mylderet av datakilder. Samtidig har «holdbarhetsdatoen» for sekundærdata blitt stadig kortere som følge av økende forventninger om nye, ferskere og relevante data.

Liten slår stor på innholdsarenaen

onsdag, 28 januar 2015

Liten slår stor på innholdsarenaen

Liten og smart slår ofte stor og ressurssterk - også når det gjelder innholdsmarkedsføring. Et samarbeidsprosjekt mellom Medialounge, INMA og TNS Gallup viser at man har større forutsetninger for å lykkes væpnet med en god dose kreativitet og en klar strategi, enn med store markedsføringsbudsjett alene.

Ikke glem følelsene!

onsdag, 28 januar 2015

Ikke glem følelsene!

Ikke bare de funksjonelle sidene av et produkt har betydning for kundenes opplevelse, også følelsesmessige reaksjoner på produktet spiller inn. Ved å inkludere følelsesmessige aspekter, vil markedsanalysen gi tydeligere konklusjoner og bedre handlingsgrunnlag.

Ny analyse gir bedriftene et ansikt

onsdag, 28 januar 2015

Ny analyse gir bedriftene et ansikt

Norske selskaper har blitt flinkere til å bruke analyse for å forstå hvordan de oppfattes av markedet. Til dette trenger de målinger som er helhetlige og grundige og som måler både den rasjonelle og emosjonelle siden av merkevaren. Et nytt analyseverktøy kombinerer de to sidene, og tar mål av seg å bli et operativt verktøy for norske merkebyggere.