Analysen

Fremtidens handel; - utviklingstrekk og utfordringer for analysebransjen

torsdag, 17 desember 2015

Fremtidens handel;  - utviklingstrekk og utfordringer for analysebransjen

Odd Gisholt har fulgt norsk og internasjonal handel med varer og tjenester i en årrekke. Fra sine utsiktsposter på Handelsakademiet/OHH, Norges Varehandelenshøyskole/NVH og de siste 15 årene i BI-systemet, med noen avbrekk utenlands, har han hatt god oversikt over varehandelen som næring. Han ser mange positive trekk fremover, noen utfordringer for analysebransjen - og irriteres av at så mange fanges av jounalistenes vrangforstillinger om e-handelens betydning.

Problemet er ikke reklame, men dårlig reklame!

tirsdag, 15 desember 2015

Problemet er ikke reklame, men dårlig reklame!

I en livlig diskusjon blant gode venner var temaet reklame og de nye dingsene som gjør at vi nå kan blokkere reklame når vi er på nettet. Som over gjennomsnittet faglig interessert i temaet, spurte jeg mine venner om hva som er problemet med reklame.

Påskeportrettet - Dan Ruben Johansen

søndag, 31 mai 2015

Påskeportrettet - Dan Ruben Johansen

I løpet av et liv som skrivende journalist for Analysen møter man mange typer mennesker. Enkelte av dem er av den ekstra fremoverlente typen. En karakter som er så drevet av indre motivasjon at han ikke rekker å se seg tilbake før han har nådd neste steg på karrierestigen. Personen analysens utsendte er så heldig å få treffe denne ettermiddagen før påsken setter inn, passer virkelig inn under denne beskrivelsen.

Internett trafikkdata

fredag, 01 mai 2015

Internett trafikkdata

Internett trafikkdata kan i dag beskrive en betydelig del av vår forbrukeratferd. Gjennom profilering kan denne typen data også fortelle mye om hvem vi er og hvilke ønsker og behov vi har; svært nyttig kunnskap for den som skal selge varer eller tjenester. Internett trafikkdata byr imidlertid på noen utfordringer som vil være nye for markedsanalytikere med erfaring primært fra surveydata. I dag er løsningen på disse utfordringene innen rekkevidde for alle bedrifter som ønsker å bruke internett trafikkdata som analyseunderlag.

Grave gull i basen

lørdag, 18 april 2015

Grave gull i basen

Har du noen gang ringt banken og tastet inn kontonummeret ditt i påvente av svar? Når du endelig får en person i den andre enden, får du spørsmålet: «Hva er kontonummeret ditt?». Er du som meg, er forutsetningene for en god og hyggelig telefonsamtale med banken ørlite grann redusert før samtalen har kommet skikkelig i gang.

Sekundærdata

torsdag, 19 mars 2015

Sekundærdata

Det meste har vært undersøkt før var det noen som sa, og den som sa det har selvfølgelig helt rett. Aldri har det vært et større tilfang av data, databaser og sekundærdata enn i dag. Den elektroniske utviklingen har revolusjonert mulighetene både når det gjelder lagring av data og ikke minst for å finne fram i mylderet av datakilder. Samtidig har «holdbarhetsdatoen» for sekundærdata blitt stadig kortere som følge av økende forventninger om nye, ferskere og relevante data.