Analysen

STYR UNNA! – En soleklar oppfordring til bransjen

onsdag, 18 oktober 2017

STYR UNNA! – En soleklar oppfordring til bransjen

I en imaginær norsk markedsanalysebransje i 1997 er det hard konkurranse. Din Mening, IMM, Gallup, ACNN og IR slåss om markedsandelene. Computer assistert telefonringing er tingen og en halv generasjon Oslostudenter livnærer seg som telefonintervjuere. Så, en dag skjer det noe som for alltid skal endre spillereglene i bransjen.

Analysen, et lite historisk tilbakeblikk

torsdag, 23 mars 2017

Analysen, et lite historisk tilbakeblikk

For omtrent 40 år siden ble Kjell Opheim spurt om han kunne tenke  seg å bli styremedlem i NMF. Det tok han som en utfordring. Han mente foreningen var for «innadvendt» mot utøverne av markedsanalyser. Å kunne bidra til at både næringslivet og det offentlige skulle ta markedsundersøkelser i bruk i større grad som grunnlag for sine beslutninger, var en utfordring. Skulle vi påvirke dette, måtte vi i så fall definere brukerne av markedsanalyser som foreningens hovedmålgruppe! Kjell var engasjert i Analysen helt fram til år 2000. 

Kunder – er noen vakrere enn andre?

mandag, 11 april 2016

Kunder – er noen vakrere enn andre?

Alt for mange bedrifter fokuserer for entydig på suksessen over nye kunder og det å ha mange av dem, men en kunde er ikke bare en kunde. Det er viktig å stoppe opp og overveie hvem dine kunder er. Noen kunder er gode og en klar ”keeper”, mens andre kunder er ikke fullt så gode, og du kan med fordel vise de døren med det samme. Hvorfor ikke vite om dette på forhånd før du går igjennom alt arbeidet med å lande kunden? 

Årets talent

mandag, 11 april 2016

Årets talent

Prisen Årets talent er en ny pris og tildeles en markedsanalytiker som har jobbet under 3 år i bransjen og utmerket seg overfor kunder og internt. Prisen gikk til Ida Susann Svensson i Norges Sjømatråd. Analysen måtte jo selvfølgelig snakke med prisvinneren!

Fremtidens handel; - utviklingstrekk og utfordringer for analysebransjen

torsdag, 17 desember 2015

Odd Gisholt har fulgt norsk og internasjonal handel med varer og tjenester i en årrekke. Fra sine utsiktsposter på Handelsakademiet/OHH, Norges Varehandelenshøyskole/NVH og de siste 15 årene i BI-systemet, med noen avbrekk utenlands, har han hatt god oversikt over varehandelen som næring. Han ser mange positive trekk fremover, noen utfordringer for analysebransjen - og irriteres av at så mange fanges av jounalistenes vrangforstillinger om e-handelens betydning.

Problemet er ikke reklame, men dårlig reklame!

tirsdag, 15 desember 2015

I en livlig diskusjon blant gode venner var temaet reklame og de nye dingsene som gjør at vi nå kan blokkere reklame når vi er på nettet. Som over gjennomsnittet faglig interessert i temaet, spurte jeg mine venner om hva som er problemet med reklame.

Påskeportrettet - Dan Ruben Johansen

søndag, 31 mai 2015

Påskeportrettet - Dan Ruben Johansen

I løpet av et liv som skrivende journalist for Analysen møter man mange typer mennesker. Enkelte av dem er av den ekstra fremoverlente typen. En karakter som er så drevet av indre motivasjon at han ikke rekker å se seg tilbake før han har nådd neste steg på karrierestigen. Personen analysens utsendte er så heldig å få treffe denne ettermiddagen før påsken setter inn, passer virkelig inn under denne beskrivelsen.