Analysen

Dagens butikklayout er lite tilpasset kundenes kjappe handleturer!

tirsdag, 11 desember 2018

Dagens butikklayout er lite tilpasset kundenes kjappe handleturer!

Dagligvarebutikker baserer sin layout i all hovedsak på prinsipper fra sekstitallet. Forbrukernes atferd har endret seg siden den gang. De gjør mer frekvente handleturer og derav mange turer som involverer relativt få kjøp. På tross av dette er dagligvarebutikker fortsatt designet for storhandlere, noe som gir lav effektivitet for de som vil gjøre handelen unna kjapt. Våre data viser at dette også er tilfelle for norske lavprisbutikker.

Markeds-undersøkelsen i møte med GDPR

tirsdag, 11 desember 2018

Markeds-undersøkelsen  i møte med GDPR

Du er sikkert lei av å høre om GDPR nå, men Kantar hadde et svært populært frokostseminar om hvilke konsekvenser GDPR har for akkurat markedsundersøkelsen. Hva kan vi lagre? Må vi slette våre epostlister? Hvordan skal vi nå gjennomføre markedsundersøkelser? Det er fortsatt mange spørsmål som står ubesvarte selv om GDPR for lengst har trådt i kraft.

Hvordan oppnå økt effektivitet og bedre resultater gjennom bedre atferdsstrategier?

tirsdag, 11 desember 2018

Hvordan oppnå økt effektivitet og bedre resultater gjennom bedre atferdsstrategier?

Atferdsanalyse handler om å forstå hvorfor folk gjør det de gjør, og hvordan det de gjør påvirker andre. Det handler også om å forstå hva vår egen atferd har å si for andre, og på hvilke måter vi påvirkes av andres oppførsel.

Analysen anno 1998

tirsdag, 18 desember 2018

Analysen anno 1998

Analysens spede start var på 1970-tallet. Diverse kopimaskiner rundt i bedriftene der redaksjonen jobbet stod for mangfoldiggjørelsen. Det var lenge før internett og sosiale medier hadde sett dagens lys. Det vi leste stod på trykk.

Nominér til Årets Markedsanalytiker og Årets Talent

fredag, 26 oktober 2018

Markedsanalysens Dag (MAD2018) går av stabelen 8. november i år og det skal selvsagt deles ut priser! Vi ønsker din hjelp til å finne verdige kandidater til de to gjeve prisene, Årets Markedsanalytiker og Årets Talent.

Automatisering – trussel eller muligheter?

torsdag, 05 juli 2018

Automatisering  – trussel eller muligheter?

Fra flere hold hører vi stadig «buzzwords» som går igjen: «Agile, fast, frequent, cost effective research processes». Automatisering er også et ord som ofte dukker opp i ulike sammenhenger, og om man skal tro på de mest pessimistiske spådommene, vil det gjøre oss arbeidsløse hele gjengen – og det i løpet av kort tid. Om de vil få rett eller ikke, tror jeg det likevel det vil medføre en del endringer.

Opinions Consumer Stories: 10 nye innsikter om hva som former norske forbrukere mot 2020

tirsdag, 03 juli 2018

Opinions Consumer Stories:  10 nye innsikter  om hva som former norske  forbrukere mot 2020

Vi har alle til felles at vi er opptatt av å forstå hva norske forbrukere forventer av sine produkter, tjenester og kunderelasjoner de nærmeste årene. Hvert år produserer Opinion trendrapporten Consumer Stories, der innsikten og trendene er basert på både kvalitative og kvantitative studier, og har gjennom mange år vist seg å være svært treffsikre i å forutse folks behov, holdninger og preferanser.