Analysen

STYR UNNA! – En soleklar oppfordring til bransjen

onsdag, 18 oktober 2017

STYR UNNA! – En soleklar oppfordring til bransjen

I en imaginær norsk markedsanalysebransje i 1997 er det hard konkurranse. Din Mening, IMM, Gallup, ACNN og IR slåss om markedsandelene. Computer assistert telefonringing er tingen og en halv generasjon Oslostudenter livnærer seg som telefonintervjuere. Så, en dag skjer det noe som for alltid skal endre spillereglene i bransjen.

Flyplassenes ferd fra transportmaskin til kommersielt paradis – En markedsanalytikers reiseskildring

onsdag, 18 oktober 2017

Flyplassenes ferd fra transportmaskin til kommersielt paradis – En markedsanalytikers reiseskildring

Luftfartsindustrien er en bransje som er i rask og konstant vekst. Men hvilken betydning har det egentlig hatt for flyplassene og deres syn på kunden?

Unngå de 4 fallgruvene i Customer Experience-programmer

onsdag, 18 oktober 2017

Unngå de 4 fallgruvene  i Customer Experience-programmer

Kundeopplevelse, også kalt Customer Experience eller CX, er big business. Mange organisasjoner har forstått at kundenes reise på tvers av deres produkter og betjeningskanaler fortjener økt fokus, og investerer derfor tungt i Customer Experience-programmer for å måle og håndtere kundeopplevelsen. Dessverre hender det svært ofte at investeringen ikke gir ønsket avkastning. Ipsos har avdekket fire fallgruver det er vanlig å gå i.

Nominér til Årets Markedsanalytiker og Årets Talent

torsdag, 26 oktober 2017

Markedsanalysens Dag (MAD2017) går av stabelen 9. november i år. På kveldens fest skal det deles ut priser, og vi ønsker din hjelp til å finne verdige kandidater til de to gjeve prisene, Årets Markedsanalytiker og Årets Talent.

Analysen, et lite historisk tilbakeblikk

torsdag, 23 mars 2017

Analysen, et lite historisk tilbakeblikk

For omtrent 40 år siden ble Kjell Opheim spurt om han kunne tenke  seg å bli styremedlem i NMF. Det tok han som en utfordring. Han mente foreningen var for «innadvendt» mot utøverne av markedsanalyser. Å kunne bidra til at både næringslivet og det offentlige skulle ta markedsundersøkelser i bruk i større grad som grunnlag for sine beslutninger, var en utfordring. Skulle vi påvirke dette, måtte vi i så fall definere brukerne av markedsanalyser som foreningens hovedmålgruppe! Kjell var engasjert i Analysen helt fram til år 2000. 

Kunder – er noen vakrere enn andre?

mandag, 11 april 2016

Kunder – er noen vakrere enn andre?

Alt for mange bedrifter fokuserer for entydig på suksessen over nye kunder og det å ha mange av dem, men en kunde er ikke bare en kunde. Det er viktig å stoppe opp og overveie hvem dine kunder er. Noen kunder er gode og en klar ”keeper”, mens andre kunder er ikke fullt så gode, og du kan med fordel vise de døren med det samme. Hvorfor ikke vite om dette på forhånd før du går igjennom alt arbeidet med å lande kunden? 

Årets talent

mandag, 11 april 2016

Årets talent

Prisen Årets talent er en ny pris og tildeles en markedsanalytiker som har jobbet under 3 år i bransjen og utmerket seg overfor kunder og internt. Prisen gikk til Ida Susann Svensson i Norges Sjømatråd. Analysen måtte jo selvfølgelig snakke med prisvinneren!